الغناء السياسى الغير مباشر يعتبر وسيلة للتنفيس عن ما يحدث فى مجتمعا ما
ربما تكون هروب من ضغوط السلطة , ربما عرض لوجهة نظره فى مشكلة او ما يدور من احداث سياسية , اجتماعية
اشهر من قام بهذا الغناء هو الشيخ سيد درويش ,,عندما منعته السلطات ان يغنى فى استقبال الزعيم سعد زغلول , اثناء عودته من المنفى ,
ولكن سيد درويش كان ان يمتلك الذكاء والدهاء وقام بالغناء للزعيم سعد زغلول ولكن بطريقة غير مباشرة
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
يا زرع بلدي عليك ياوعدي يابخت سعدي
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
عليك أنادى في كل وادى قصدي ومرادي
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
الله اكبر عليك يا سكر يا جابر اجبر
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
ماعيتشي أبكي وفيه مدبر مين بس ينكر زغلول يابلح
زغلول يا بلح
ياروح بلادك ليه طال بعادك تعا صون بلادك
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
سعد وقال لي ربي نصرني وراجع لوطني
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
يوجد ايضا الشيخ امام
أشعار أحمد فؤاد نجم (من غناء الشيخ إمام) تندمج في الجو السياسي الذي غمر مصر عقب حزيران... الجو الي قامت فيه تظاهرات حلوان و الاسكندرية و انتفاضة الطلبة. إنه العمل الوحيد الذي يبدو أنه خرج من صلب التحرك الجماهيري و اندمج فيه بصورة نهائية.
إن عمل الشيخ إمام و نجم يتمحور بصورة غير مباشرة حول المسألة الوطنية التي كانت أيضا محور الحركة الشعبية،فهو يتناول الهزيمة التي يقع عبئها على الشرفاء الكادحين في مواجهة خط انهزامي تطرحه الطبقة المسيطرة دفاعا عن امتيازاتها..
محمد منير والذى قام بغناء البوم الملك هو الملك
كلمات احمد فؤادنجم
والمعروف ان تم اعتقال احمد فؤاد نجم بسب الاغانى المتواجدة بالآلبوم ,, طبعا حينما كانت اشعار يردها فى كل مكان
من اشهر اغانى الالبوم , على عليوه
طفى النور يا بهية , طنوش طنوش , وكلها تنتقد الحاكم بشكل غير مباشر
على عليوة
على عليوة يالى ضرب الزميرة يالى
وضربها حربى يالى نطت فى قلبى
قلبى رقاص يالى فى بلاد الناس
والناس مجاريحيالى من عكس الريح
والريح هردانة لا تبوح بأمانة
وامانة يا خلى تعشق وتقولى
على قصعة حنة فى جنينة حنا
حنا وزاة عند السلطان يالى
سلطان هبوش ابو زمة فاشوش
السبحة فى ايدة بيعد عبيدة
وعبيدة كتار زنهار زنهار
زنهار افراح يكلو التفاح
والصوف مساكين ضايعين ضايعين
فى الفرح ناسينة يا السلطان
وفى همة داعينا يا السلطان
يسرق ضحكتنا ويبوح غناوينا
غناوينا عزاب من الباب للباب
وعزبنا حنان مش للسلطان
سلطان الشوم سرق الفيوم
وخدوة محتار من الدار للنار
نصبولة الزار نصبولة الزار
يامه مويل الهوي
يامه مويل الهوي
يامه موايليا
طعن الخناجر ولا
حكم الخسيس فيا
الصبر حلم العواجز
يطرح زهور الأماني
والقهر عدى الحواجز
وأنا إللي واقف مكانى
شايف غيطان البشاير
خايف . وكانن إديا
حتى الحمام إللي طاير
ما رضيش يرفرف عليا
يامه مويل الهوي
يامه مويليا
طعن الخناجر ولا
حكم الخسيس فيا
سألت شيخ الطريقه
ما رضيش يجاوب سؤالي
ودارى عني الحقيقه
وفاتني حاير ف حالي
سألت شيخ الأطبا
دوا الجرح إللي بيا
نظر لي
نظره محبه
وقال دوايا بايديا
يامه مويل الهوي
يامه مويليا
طعن الخناجر ولا
حكم الخسيس فيا
يامصر
وإنتي الحبيبة
وإنتي اغترابي وشقايا
وإنتي الجراح الرهيبه
وإنتي إللي
عندك دوايا
علمني حبك عباره
سهله
وبسيطه
وعفيه
شرط المحبه الجسارة
شرع القلوب الوفية
يامه مويل الهوي
يامه مويليا
طعن الخناجر
ولا
حكم الخسيس فيا
وايضا فى البوم مقدرش و غنى اغنية من اروع اغانيه
مقدرش ابيع جدى
كلمات الشاعر
عبد الرحمن الابنودى
مقدرش
مقدرش ابيع جدى محتاج ابيع لكن مقدرش ابيع جدى
ازى اقطع جدورى ازى دى مش اصولى
ازى اقطع اصولى واعيش من غير اصول
ودة يسوى اية وكام فى دنيا اى كلام
لو باعو كل الناس انا هشترية وحدى
وهذا جزء بسيط من الغناء السياسى الغير مباشر والذى يقوده حاليا النجم الاسمر محمد منير
وشكرا لكم واتمنى ان ينال الموضوع اعجباكم
ربما تكون هروب من ضغوط السلطة , ربما عرض لوجهة نظره فى مشكلة او ما يدور من احداث سياسية , اجتماعية
اشهر من قام بهذا الغناء هو الشيخ سيد درويش ,,عندما منعته السلطات ان يغنى فى استقبال الزعيم سعد زغلول , اثناء عودته من المنفى ,
ولكن سيد درويش كان ان يمتلك الذكاء والدهاء وقام بالغناء للزعيم سعد زغلول ولكن بطريقة غير مباشرة
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
يا زرع بلدي عليك ياوعدي يابخت سعدي
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
عليك أنادى في كل وادى قصدي ومرادي
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
الله اكبر عليك يا سكر يا جابر اجبر
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
ماعيتشي أبكي وفيه مدبر مين بس ينكر زغلول يابلح
زغلول يا بلح
ياروح بلادك ليه طال بعادك تعا صون بلادك
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
سعد وقال لي ربي نصرني وراجع لوطني
زغلول يا بلح
يا بلح زغلول يا حليوة يا بلح يا بلح زغلول
يوجد ايضا الشيخ امام
أشعار أحمد فؤاد نجم (من غناء الشيخ إمام) تندمج في الجو السياسي الذي غمر مصر عقب حزيران... الجو الي قامت فيه تظاهرات حلوان و الاسكندرية و انتفاضة الطلبة. إنه العمل الوحيد الذي يبدو أنه خرج من صلب التحرك الجماهيري و اندمج فيه بصورة نهائية.
إن عمل الشيخ إمام و نجم يتمحور بصورة غير مباشرة حول المسألة الوطنية التي كانت أيضا محور الحركة الشعبية،فهو يتناول الهزيمة التي يقع عبئها على الشرفاء الكادحين في مواجهة خط انهزامي تطرحه الطبقة المسيطرة دفاعا عن امتيازاتها..
البحر بيضحك ليهوانا نازله ادلع املا القلل البحر غضبان ما بيضحكش أصل الحكاية ما تضحكش البحر جرحه ما بيدبلش وجرحنا ولا عمره دبل مساكين بنضحك من البلوة زي الديوك و الروح حلوة سارقاها من السكين حموة و لسة جوا القلب أمل قللنا فخارها إناوي بتقول حكاوي و غناوي يا قلة الذل أنا ناوي ما شرب و لو في المية عسلوالبحر بيضحك ليه … ليه وانا نازلة ادلع املا القلل ياما ملينا وملينا لغيرنا وعطشنا ساقينا صابرين وبحر ما يروينا شايلين بدال العلة علل والبحر بيضحك ليه … ليه وانا نازلة ادلع املا القلل في بالي ياما وعلى بالي واللي بيعشق ما يبالي ما يهمنيش من عزالي يا حلوة لو مرسالي وصل والبحر بيضحك ليه ليه وانا نازلة ادلع املا القلل بيني وبينك سور ورا سور وانا لا مارد ولا عصفور في إيدي عود قوال وجسور وصبحت انا في العشق مثل والبحر بيضحك ليه وانا نازله ادلع املا القلل |
تاريخ: 1984 |
كلمات: نجيب سرور |
الحان: الشيخ امام |
محمد منير والذى قام بغناء البوم الملك هو الملك
كلمات احمد فؤادنجم
والمعروف ان تم اعتقال احمد فؤاد نجم بسب الاغانى المتواجدة بالآلبوم ,, طبعا حينما كانت اشعار يردها فى كل مكان
من اشهر اغانى الالبوم , على عليوه
طفى النور يا بهية , طنوش طنوش , وكلها تنتقد الحاكم بشكل غير مباشر
على عليوة
على عليوة يالى ضرب الزميرة يالى
وضربها حربى يالى نطت فى قلبى
قلبى رقاص يالى فى بلاد الناس
والناس مجاريحيالى من عكس الريح
والريح هردانة لا تبوح بأمانة
وامانة يا خلى تعشق وتقولى
على قصعة حنة فى جنينة حنا
حنا وزاة عند السلطان يالى
سلطان هبوش ابو زمة فاشوش
السبحة فى ايدة بيعد عبيدة
وعبيدة كتار زنهار زنهار
زنهار افراح يكلو التفاح
والصوف مساكين ضايعين ضايعين
فى الفرح ناسينة يا السلطان
وفى همة داعينا يا السلطان
يسرق ضحكتنا ويبوح غناوينا
غناوينا عزاب من الباب للباب
وعزبنا حنان مش للسلطان
سلطان الشوم سرق الفيوم
وخدوة محتار من الدار للنار
نصبولة الزار نصبولة الزار
يامه مويل الهوي
يامه مويل الهوي
يامه موايليا
طعن الخناجر ولا
حكم الخسيس فيا
الصبر حلم العواجز
يطرح زهور الأماني
والقهر عدى الحواجز
وأنا إللي واقف مكانى
شايف غيطان البشاير
خايف . وكانن إديا
حتى الحمام إللي طاير
ما رضيش يرفرف عليا
يامه مويل الهوي
يامه مويليا
طعن الخناجر ولا
حكم الخسيس فيا
سألت شيخ الطريقه
ما رضيش يجاوب سؤالي
ودارى عني الحقيقه
وفاتني حاير ف حالي
سألت شيخ الأطبا
دوا الجرح إللي بيا
نظر لي
نظره محبه
وقال دوايا بايديا
يامه مويل الهوي
يامه مويليا
طعن الخناجر ولا
حكم الخسيس فيا
يامصر
وإنتي الحبيبة
وإنتي اغترابي وشقايا
وإنتي الجراح الرهيبه
وإنتي إللي
عندك دوايا
علمني حبك عباره
سهله
وبسيطه
وعفيه
شرط المحبه الجسارة
شرع القلوب الوفية
يامه مويل الهوي
يامه مويليا
طعن الخناجر
ولا
حكم الخسيس فيا
وايضا فى البوم مقدرش و غنى اغنية من اروع اغانيه
مقدرش ابيع جدى
كلمات الشاعر
عبد الرحمن الابنودى
مقدرش
مقدرش ابيع جدى محتاج ابيع لكن مقدرش ابيع جدى
ازى اقطع جدورى ازى دى مش اصولى
ازى اقطع اصولى واعيش من غير اصول
ودة يسوى اية وكام فى دنيا اى كلام
لو باعو كل الناس انا هشترية وحدى
وهذا جزء بسيط من الغناء السياسى الغير مباشر والذى يقوده حاليا النجم الاسمر محمد منير
وشكرا لكم واتمنى ان ينال الموضوع اعجباكم