دخول


descriptionالمواطن المصرى واللحمه Emptyالمواطن المصرى واللحمه

more_horiz




العلاقة اللى تربط المواطن المصرى باللحمة..
علاقة قوية..
اكتر من الاخوات ..
يتخانقوا و يغضبوا على بعض ...
لكن ميستغنوش عن بعض ابداااا
على رأى المثل ( القط بيحب خناقه )..

غلاء اللحمة سمة من يوم ما عرفها المواطن ..
و دايما فى رغبة و لهفة ليها ..

لكن ان يوصل كيلو لحمة ب 100 جنيه
دة اللى غير مقبول ..!!!

حتى اللحوم المستورد من الخارج
فهو من اردئ انواع اللحوم ..
مصر بتستورد لحمة من ( البرازيل - الهند -اثيوبيا )

و الغالبية من الهند و دى اسوء انواع اللحوم
نتيجة لتربية العجول بطريقة خاطئة
بتتساب فى الشوارع كدة تلقط رزقها ..

يعنى مستنقع للآوبئة و الامراض ..
و للعلم سعر كيلو اللحم المستور حوالى 30 جنيه..

طب الحل فييييين ..؟؟
مشكلة الشعب المصرى مع اللحمة مسألة كرامة ..

المصرى اللى مش بيقدر يأكل عياله لحمة
و يعمل عزومة لاهله فيها لحوم
بيحس بالمهانة .. و انه فقير مذلول ..
مش مالك قوت يومه ..

حتى الطفل الصغير اللى ما بيفهم شئ ..
لو شاف حرمانه منها بيشعر بالنقص..
و انه اقل من زملائه ...

اللحمة و المواطن المصرى ..
مش مجرد وجبة طعام ..

مسألة كرامة و حق من حقوقه ..!!!



أنا من ذبت في نغمات شعري ....... فذابت من تناغمها القلوبُ.


وطفت بباب أبيـــاتٍ عـــــذارى ....... فبي عرفت أماكنَها الدروبُ.


أنا بين السطور قضيت عمري ...... وليــلي منــبرٌ وأنا الـخـطـيب ُ.

descriptionالمواطن المصرى واللحمه Emptyرد: المواطن المصرى واللحمه

more_horiz


اهلا وسهلا

سعيد ماجيك

على فكرة

والله انا خجول جدا وانا بقرأ هذا الموضوع

كيف يصل بنا الحال

الى ان نترك ما ورائنا يا حكومة نزيهة وشريفة

وتشغلوننا في اللحمة وأسعارها

حسبي الله ونعم الوكيل

وكانهم مصرين أن يقللو من شأننا دائما وسط أخواننا العرب

الا تعلمون يا اخواني ان صدى تلك الاشاعات

عن حالة البؤس والفقر التي يعانيها المواطنين

من قبل سلطات أسف في اللفظ أوصفها بالفاجرة

نعم اي ما اقول فعلا فاجرة

ونحن نتحمل الثمن في غربتنا

ونري نظرة الاحتكار في اعين شعوب

في قديم الزمان كنا لانرضى بهم خدام عندنا

حسبي الله ونعم الوكيل مرة اخري

ولسا ياما هنشوف من هنا ورايح

وعلى فكرة انا اتمنى ان يكون زائر مسئول يري هذا الموضوع

أكثر شباب مصر متهضين خارج البلاد

ولاكن أتعلمنا الصمت

مش عارف ابكي على زمنا القديم

الله يرحمك ياسادات

كنا اسود لايقدرنا احد

كنا عظماء لاينجني جبيننا لاي مخلوق

معلش أنا تجاوزت حدودي

ولاكن من حرقة قلبي على كرامتنا المهدورة

اتمنى ان ترجع مرة اخري

والله لااريد شيأ سوي أن أعيش انا أخواني المصريين في الغربة بكرامتنا

مرفوعة هاماتنا

ولا احد يقول لي عدد النسمة

أنظرو للصين
منذ متى بدئت
وكم عددها

ونحن منذ متى بدئنا

وكم عددنا

شكرااا -- انا تعبت مش قادر اكتب أكثر من ذلك
شكرا لك يا سعيد انك أتحت لي الفرصة بالفصح عما بداخلي

من خلال هذا الموضوع

شكرااا
والسلام ختام




المواطن المصرى واللحمه %D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%A8

دعوتك وسأظل أدعو لك فمن يعلم بحالى غيرك .......


المواطن المصرى واللحمه 9777ee-5c9ac6f1d6b4

descriptionالمواطن المصرى واللحمه Emptyرد: المواطن المصرى واللحمه

more_horiz
طب سبتلى ايه اقولو ياعبدو

بصراحه موضوع يعصب
رائع يااماجيكو




تـمر ] اللحظـة بغيابك ..
                          عشر سـاعات ..
   
وعشر سآعات e]بحضورك ]
                                       .. مثل لحظـة ..



 اللــــهَم "
   إنَك تَـرِآه , وآنآ لآ آرَآه ..
   
        فـ إنِ رأيتَـه فرِحاً / فـ أتممِ عليَه فرحتِه
   

وإنِ رأيتـهُ مهوُماً / فـ فرِج هممممهِ



”~
تدريّ متىَ آ̷̷حس أنهإ
 ضّإقت بيا
   
               يوُم آدري ٱنَ آلدنييآ ضآيقققه بيگ . .
   وُ مَ ب يديّ حيله

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى