حبيبتى مين
ا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي طرابيزة انت تحبهــا., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..]خد بالك القعدة بمشاريب ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل عندناعلشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس هنا وسجل ولازم تشارك.كمـان.هينزلك خصم عالمشاريب لما تشارك معـانا
فريق الاداره
magic.......ابو تريكه
اضـغـط [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]هـنـا[/URL] لـدخـول فـى [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]عـالـم غـريـب[/URL]اضغط هنا لدخول فى عالم غريب

حبيبتى مين
ا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي طرابيزة انت تحبهــا., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..]خد بالك القعدة بمشاريب ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل عندناعلشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس هنا وسجل ولازم تشارك.كمـان.هينزلك خصم عالمشاريب لما تشارك معـانا
فريق الاداره
magic.......ابو تريكه
اضـغـط [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]هـنـا[/URL] لـدخـول فـى [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]عـالـم غـريـب[/URL]اضغط هنا لدخول فى عالم غريب

حبيبتى مين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

دخول

descriptionبخون جوزى ومستعده اتحدى الدنيا ؟ Emptyبخون جوزى ومستعده اتحدى الدنيا ؟

more_horiz
بسم الله الرحمن الرحيم

انا بصراحه قريت المشكله دى وحبيت اشوف رايكم ايه

هى بصراحه مش مشكله هى كارثه بكل المقاييس

اخلاقيه اجتماعيه دينيه

بجد مش عارف اوصفلكم حالتى لما قريت الموضوع

حاجه بجد مقرفه هسيبكم مع الموضوع

أنا عايزة حد يساعدني، أنا عندي مشكلة مش من السهل إني أتكلم فيها أصلا؛ بس غصب عني أنا متدمرة ونفسيتي ضايعة.. أنا متجوزة من 7 شهور؛ بس مش عن حب؛ بس هو بيحبني جدا، ونفسه يعمل أي حاجة ترضيني وتخليني بس ابتسم؛ لكن أنا للأسف مش قادرة أدي له أي حاجة؛ بالعكس خنته مع الشخص اللي أنا بحبه من 7 سنين اللي هو كمان متجوز بس مراته تعبانة وعنده مشاكل..

بقينا نتقابل كتير في السر طبعا لما البيت عنده بيبقى فاضي، وكل مرة باسيبه فيها أحس بالذنب والقرف من نفسي؛ بس غصب عني، مش قادرة أبعد عنه، بحبه بحبه أوي بشكل ما فيش حد ممكن يتخيله، وللاسف هو مش بيقدّر ده كتير، وبييجي عليّ في حاجات كتير، ونبعد كتير بس يرجع تاني ويقول لي بحبك وما اقدرش أعيش من غيرك وأنا أكيد بابقى مستنية بس إني أسمعها منه وأطمن إنه مش ناسيني..

المهم إن الكارثة اللي حصلت إني اكتشفت إني حامل منه، ودي في حد ذاتها طبعا مصيبة؛ بس هتستغربوا لو قلت لكم إني مبسوطة أوي بيه، ومش عايزة أعمل أي حاجة تضيّع الحمل ده مني، إحساسي إن فيه جزء منه جوايا مخليني ناسية كل حاجة ومستعدة اتحدي الدنيا كلها عشانه؛ مع العلم إني مش باخلي جوزي يكمل معايا اللي ممكن يخليني أبقى حامل منه لأني مش حاسة إني عايزة ده منه.

أنا ارتبطت بيه في فترة بعدت أنا والإنسان اللي بحبه مدة طويلة، وعرفت إنه خطب، وعنداً فيه وافقت على أول عريس جالي، وكان ابن خالتي، قلت أكيد هحبه بعد الجواز، كل الناس قالت لي كده، وهو حد محترم جدااااا؛ لكن للأسف ما حسيتش أي حاجة ناحيته؛ بالعكس كرهت العلاقة معاه، وبقيت أبكي بالدموع بعدها، وندمت، والحياة بيننا روتينية وجافة بشكل صعب جدا حد يتحمله.

والشخص اللي بحبه اتجوز بنت خالته -الله يشفيها- اتضح إن عندها مرض في المخ، الله يشفيها يارب ويعافينا، وهو فكر إنه يتجوز عليها أو يطلقها إذا ما قبلتش لأن فرصة الحمل عندها ضعيفة جدا؛ بس قال هيستنى شوية يمكن يكون فيه أمل في علاجها، وبلاش يظلمها..

وعشان كل الظروف دي اللي عندي وعنده رجعنا لبعض واحتاجنا لبعض؛ بس أنا دلوقتي مش عارفة أعمل إيه؟ هو أول ما عرف موضوع الحمل بقي هيتجنن ومش عارف يعمل إيه وقال هيجيب دوا عشان أنزّل الجنين لأنه لسه أصلا ما كملش أسبوعين وأنا كأني اتلجمت، كان عندي أمل إنه يقول لي تطلّقي ونتجوز بعد 3 شهور عادي، وكأن الطفل هينزل 7 شهور مثلا؛ بس لأننا كنا هرّجنا على الموضوع ده بالصدفة قبل كده، ولما حصل بجد كنت متخيلة إنه هيقول لي كده وأعيش أخيرا مبسوطة وسعيدة مع بني آدم بحبه، وعايزة أعيش معاه بقية حياتي وجزء منه ملازمني..

أي واحدة في مكاني كانت هتعمل أي حاجة عشان تنزل الطفل ده، وتبقى هيا اللي بتلح أكتر، مش هو لأن فضيحة وكارثة ليها؛ بس أنا أقسم بالله غصب عني مش قادرة أحس غير إني عايزاه، ومش عارفة أقول له كده، خايفة أسمع منه كلام يبقى نهايتي..

أرجوكم حد يساعدني، حد يرد عليّ، قولوا إني مش محترمة، وما عنديش أخلاق ولا تربية ولا دين؛ بس حد يساعدني، أنا باتقطع من جوة، وعارفة إن ذنبي كبيييييييير أوي؛ بس غصب عني. والله العظيم أنا عارفة إن ربنا غضبان عليّ؛ بس عندي أمل أعيش مبسوطة في يوم من الأيام في رضاه.. آسفة للإطالة

حد يقولى ازاى حد يفرط فى نفسه حد حد يرضى بالخطيئه لابعد مدى

عاوز اعرف رايكم

descriptionبخون جوزى ومستعده اتحدى الدنيا ؟ Emptyرد: بخون جوزى ومستعده اتحدى الدنيا ؟

more_horiz
بصراحه انا ماعنديش كلام اقوله
والمشكله ان هى اللى قالت

" والله العظيم أنا عارفة إن ربنا غضبان عليّ؛ بس عندي أمل أعيش مبسوطة في يوم من الأيام في رضاه.. "

طيب ازاى
ازاى هيكون ربنا غضبان عليها
وازاى هتعيش مبسوطه

انتى اللى جنيتى على نفسك وعلى الجنين اللى فى بطنك

ربنا عطانا عقل عشان نفكر بيه مش عشان نتركه لما نقع فى مشكله نفكر بعقلنا

هو مافيش حل غير انك
تطلبى الطلاق من زوجك .
اللى انتى مستغفلاه

ولو عايزه تفكرى ترجعى لحبيبك اللى خلاكى تغضبى ربنا كده
ابقى ارجعى

descriptionبخون جوزى ومستعده اتحدى الدنيا ؟ Emptyرد: بخون جوزى ومستعده اتحدى الدنيا ؟

more_horiz
دايما يا تريكة تجيب المواضيع ال تتعبنا وتخلينا نعصر دماغنا في التفكير علشان نوصل لحل مفيد

شوف يا سيدي انا مع رد فلة لما قالت انها تطلق من جوزها وترجع للحبيب او العشيق المهم تحت اي مسمى

ولاكن يا فلة تعرفي فية حاجة حتى لو اتجوزت من عشيقها دة مستحيل هتعيش معاه عيشة هنية زي ما هيا عايزة

وبعدين ممكن اصلا عشيقها ميرضاش يتجوزها من اصلة والدليل انة لما عرف قال لها هجيب لك حاجة تنزل الحمل دة

لان مستحيل اي رجل شرقي عربي يرضى يعيش مع ست اسف في اللفظ خاينة للشرف والدين بكل معنى الكلمة

انا في رأيي الست دي خلاص كتبت شقائها بأديها لان السعادة الحقيقيقة لا تكتمل الا بالشرف والعفة والطهارة

more_horiz
بصراحة موضوع صعب جدا والحل فى اصعب بس هى تنزل الحمل

لانها لو اتطلقت لا يمكن حبيبها يتجوزها مفش حد يقبل يتجوز واحدة خاينة

انا رايى انها تنزل الحمل وتبعد عن حبيبها دة خالص وتتوب لربنا وتحاول تعيش مع زوجها اللى هو ميعرفش حاجة بس لو مش قدرت تتطلق ومتفكرش انها تتجوز حبيبها

تحاول كدة تبدى من جديد زى ما بيقولوا كدة على نظافة

اعتذر عن الاطالة

more_horiz
كلامك صح ياعبدو
ولاكن يا فلة تعرفي فية حاجة حتى لو اتجوزت من عشيقها دة مستحيل هتعيش معاه عيشة هنية زي ما هيا عايزة

بس انا " الجوهرة " مش فله

هى فعلا مش هتعيش عيشه هنيه زى ما هى عايزه او زى ما هى فاكره
هى حسبتها غلط فى الاول وفى الاخر

وزى ما قولت مافيش راجل شرقى يرضى انه يرتبط بانسانه اسفه فى اللفظ خاينة للشرف والدين بكل معنى الكلمة

more_horiz

اسف يا جوهرة الاحبة الموضوع شدني وخد كل تفكيري خلاني كتبت اسم فلة بدل اسمك بس في الاخر انتم كلكم اخواتي

وفلة وجوهرة اخوات برضو يعني الموضوع مقدور علية وانا اعتقد انا غلطت في الاسم لاني قبل الموضوع دة كنت برد على موضوع مشاركة فية فلة ف الافكار دخلت في بعضها عندي

اسف على الخطأ المطبعي دة

وتحياتي لكم جميعا

more_horiz
الانسانه دي اولا كده مش مغيبه وملهاش اي اعذار في الي بتعمله
تاني حاجه هي انسانه ظالمه لنفسها و ظالمه لزوجها الي سلمها شرفه
تالت حاجه انسانه معندهاش اي مبدا لان من رحمه ربنا الستر و هي مسترتش نفسها و فضحت نفسها
رابع حاجه هي بعيده كتيرعن دينها و عن الاسلام و الاسلام برئ منها
ده الرسول الكريم محمد صلي الله عليه و سلم في حديث مش فاكره اوي بس فيما معناه
ان المراه لو ينفع تسجد لحد بعد ربنا تسجد لزوجها
صدق رسول الله صلي الله عليه و سلم
فا طبعا يعتي ملهاش اي عذر
اولا دي واحده تعقل كل شئ و مدركه ادراك تام بكل الي حواليها
و عارفه ان فيه ربنا و عارفه ان الي بتعمله غلط
اما بقي موضوع الجنين
مش كفايه انها مرتكبه كوااااااارث في حقها و حق زوجها كمان عاوزه تقتل الجنين
هتقولوا لسه الجنين مفيش روح فيه
ماهو ان شاء الله بعد 3 شهور هيبقي روح
يعني ده اعتداء علي خلق الله
يعني تدخل في خلق الله
فا الحل من وجهه نظري
استغفري ربنا و توبي و صارحي جوزك و مهما كان رد فعل جوزك متلوميش جوزك
و ربنا بيقبل التوبه
بسم الله الرحمن الرحيم
ان الله لا يغفر ان يشرك به و يغفر ما دون ذلك
صدق الله العظيم
هو ده الي عندي لانسانه ظالمه و مش هقول مغيبه
ظالمه
و معندهاش اي مبدا
اهانت نفسها و خانت اهلها و زوجها الي زي ما بتقول عاوز يعمل اي حاجه عشان بس تبتسم
الي تفرط في الزوج ده تبقي سوري عبيــــــــطه
و علي فكره الي هي خانت جوزها معاه ده مبيحبهاش
ده لو بيحبها كان ارتبط بيها من الاول
و لو كان بيحبها مكنش عمل معاها كده لان الي بيحب بيحافظ و بيخاف
و كان هيتمنالها السعاده
هو جري ورا المتعه
وهي جريت ورا الوهم
و في الاخر ربنا فضلنا علي خلقه و ادانا عقل نميز بيه يا ريت نستخدمه صح
و نرجع لربنا ودينا

more_horiz
[center] كلامك صح عمرو بس فى نقطة هى لو اتحفظت بالجنين

اب الطفل اللى هو حبيبها مش يعترف بية يعنى هيكون طفل بلا اب

وجوزها مش هيكتبة باسمة يعنى هيجى الطفل للدنيا يلا اب

ويفضل عايش طول عمرة بذنب امة

وبعد كدة طبعا هى مذنية بس هيتفضح امرها

واقعيا يعنى بين اهلها وجوزها وكل الناس لكن لو نزلت

الجنين واتطلقت او مش اتطلقت وتابت وعاشت مع زوجها

او اتطلقت وطبعا حبيبها مش هيتجوز هتبتدى من جديد وربننا قادر

يقبل توبتها اصل يا عمرو الفضيحة مش سهلة ونظرات الناس

والمجتمع سهام حتى لو عندها نية للتغير والتوبة المجتمع والناس

كل شوية هيفكروها بذنبها ...............[/center]

more_horiz
بجد
انا سعيد جدا بالاراء دى

شكرا ليكى كلكو

ومستنى بقيه الردود

more_horiz
بجد دى انسانه معندهاش ولا دين ولا احساس ولا ضمير
على فكره ياتريكه الموضوع ده شدنى اوووى
وما رديتش ارد فيه الا اما سالت شيخ عارف ربنا
وقلى فى حل انها تصارح جوزها على كل اللى حصل وهو يطلقها وتتجوز من عشيقها
بس على ما اظن ان اللى يرفض ابنه مش صعب عليه يرفض عشقته
لكن منقدرش نقول انها مش ممكن تتوب
باب التوبه دائما مفتوح

more_horiz
بصراحة موضوع صعب قوى وللاسف بيحصل كثير قوى بس بانفراد تام دى حكت مشكلتها وطالبة الحل
الاراء كلها تقريبا واصلة لنقطة واحدة بس انا مش مع انها تتخلص مع الطفل
ولا تزرو وازرة وزر اخرى مينفعش تصلح غلط بغلط اكبر دا الا قتل النفس الذى حرم الله قتلها انا راى تترك الطفل وربنا يهدى الحال بية ورزقها ورزقة على الله وتستغفر ربنا طبعا على وزرها وربنا غفور رحيم يسامحها ويستر عليها
اما عن ان ربنا سترها وهى فضحت نفسها فاحنا منعرفش هى مين بس ساعات الواحد لما بيغرق بيتعلق بقشاية ان اى حد يساعدة
كان المفروض مفيش تكافؤ بينها وبين جوزها اللى قالت بنفسها انة يتمنلها الرضا ترضى كانو ينفصلو مش تخونة
وحبيبك اللى خطب واتجوز وسابك دا ازاى تقبلى تهينى نفسك وكرامتك الى ربنا عززك بيهم عشانة بعد الى عملة فيكى دا وازاى تسيبى نفسك تشيلى طفل منة وانتو عايشين سرقة فى الحرام
وحتى لا اقسو اكثر عليكى انا قلت رائى والحل فى نظرى وارجو انى اكون افدتك
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد