دخول


descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyموضوع هام للمناقشه

more_horiz
ضربت زوجها دفاعا ً عن نفسها
رحب رئيس لجنة الفتوى في الأزهر المصري، الشيخ عبد الحميد الأطرش، بفتويين،
سعودية وتركية، تبيحان ضرب الزوجة لزوجها، دفاعاً عن النفس،
في حالات العنف الأسري
ويأتي موقف الأزهر بعد أيام قليلة على إصدار عضو مجلس الشورى
السعودي الشيخ عبد المحسن العبيكان، فتوى أعطى فيها المرأة الحق باستخدام
"نفس وسيلة العنف الذي يمكن أن تتعرض له من الزوج، لردّ الضرر عنها".
وقال العبيكان، في تصريحات صحفية، إن المرأة كغيرها بالنسبة لـ"دفع
الصائل"، موضحاً أن "الصائل" شرعاً هو "من وثب على الغير". وشرح أن "دفع
الصائل" له مراتب، "أقله الكلام، والصراخ، والاستنجاد بالجيران
أو الاتصال لطلب النجدة، أو بالمعنيين لينقذوها"، مؤكداً انه "ليس للزوجة رخصة الضرب إذا غلب على ظنها أنها ستنجو".
وتؤيد السعودية فتوى تركية، إذ أكد القيادي الإسلامي التركي البارز فتح
الله غولن، الذي يقيم في الولايات المتحدة الأمريكية، أن للزوجة الحق في
ضرب زوجها دفاعاً عن نفسها. وذهب غولن لاعتبار أنه، "لو لم تدافع المرأة عن
نفسها وترد ضرب زوجها لها بالضرب، فإن هذه جريمة أخرى. وعلى من يضربها
زوجها أن تتعلم رياضات الدفاع عن نفسها، كالكاراتيه والجودو والتايكوندو
ولو لطمها زوجها لطمة، فيحق لها أن تلطمه لطمتين، فهذا دفاع مشروع عن
النفس"، مشيراً إلى أن النبي (صلى الله عليه وسلم) لم يضرب زوجة له مطلقاً.
وفي القاهرة، رحب الشيخ الأطرش، رئيس لجنة الفتوي بالأزهر، بالفتويين، بحسب
ما نقلت صحيفة "المصري اليوم"، الاثنين 27-10-2008. واعتبر الأطرش أنه
"يجوز للزوجة شرعاً أن تضرب زوجها دفاعاً عن النفس، ولكل إنسان أن يدافع عن
نفسه، ولا فرق في ذلك بين رجل وامرأة، أو عظيم وحقير، لأن الناس جميعا
أمام الله سواء، وإذا تعرض إنسان للضرب فلا يجوز له أن يسكت على ذلك".
وسبق أن أصدر آية الله السيد محمد حسين فضل الله، بياناً شرعياً ( من وجهة
نظره )، بمناسبة "اليوم العالمي لمناهضة العنف ضد المرأة"، أفتى فيه بحق
المرأة أن تبادل عنف زوجها بعنف مثله دفاعا عن النفس، وأنه إذا مارس الرجل
"العنف الحقوقي" ضدّها، بأن منعها بعض حقوقها الزوجيّة، كالنفقة أو الجنس،
فلها أن تمنعه تلقائيّاً من الحقوق التي التزمت بها من خلال العقد.
وفي حديث له أوضح فضل الله ما ذهب إليه بفتواه بخصوص حق المرأة في ضرب
زوجها دفاعا عن النفس. وقال: "الأساس الشرعي لهذه الفتوى ينطلق من القاعدة
الشرعية العامة التي تشمل كل مسلم ومسلمة، وهي أن من حق الإنسان المعتدَى
عليه أن يدافع عن نفسه، ونعتقد أنه ليس هناك أي أساس شرعي للزوج أو للأب أو
للاخ أو أي شخص آخر له صلة بالمرأة أن يضربها ، ولا سيما إذا كان الضرب
عنيفا، فمن حقها أن تدافع عن نفسها. وتواجهه بطريقة ضربة بضربة وحركة بحركة
فإن ذلك من حقها في هذا المجال".
===============
والآن وبعد أن عرضنا الخبر وجميع وجهات النظر المتعلقة
به من جهات فتاوية إسلامية مختلفة كما أذيع وأعلن
فى جميع وسائل الإعلام المرئية والمسموعة والمقرؤة أيضا ً
فما هو تعليقكم ورأيكم أنتم إخوانى فى الله الأفاضل
فى إنتظار ردودكم الكريمة

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
ربنا يوفق الكل
هات موضوع عدل نتناقش فيه يا حج



موضوع هام للمناقشه  31385568
موضوع هام للمناقشه  128874263111

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz

اصلا مش من حق الزوج او الاخ او الاب او او ...
انه يضربها ويواجهها بالعنف

بس مش حسه انه صح ان الزوجه او الاخت او الابنه ( ايا كانت .ش.. المراه عموما ) انها تواجه العنف بالعنف
لان دى انثى ومش من طبعها العنف

انا ممكن اديها الحق ده فى حاله واحده بس
ان الامر يكون متطور وفى عنف جاااااامد .. ساعتها اكيد مش هتستسلم كده وتسكت .. لا اكيد من حقهااااااا انها تدافع عن نفسها

شكرا لطرحك الموضوع ده


موضوع هام للمناقشه  1324314631862
موضوع هام للمناقشه  1324314631341 موضوع هام للمناقشه  36_3_14

alt
I Love You

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz

المشكلة مش مشكلة انه مش من حقه يا منى

هو ضربها وخلاص الحل اية




موضوع هام للمناقشه  31385568
موضوع هام للمناقشه  128874263111

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
اولا انا ضد الفكره خالص

يعنى هى لو قامت برد الضرب له كده بتكون العلاقه علاقه غير محترمه
وكانها فى ساحه معركه ولو هى عملت كده بتفقد احترامها لنفسها وكمان بتخسر حقها
هى ممكن تلجا الى اهلها واهله وتعرض الموضوع وهناك سيكون العدل بينهما

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
فارس وسينا

انتو كده رايكم من رايى
مهو انا بقول لو واحد مثلا ضرب مراته قلم .. اكيد مش هتردهوله وتديله بالقلم ههههههه

بس لو الحوار اتطور ووصلت للاذيه .. ساعتها تدافع عن نفسها حتى لو ادته بسكينه مش بالقلم هههههههههه

ده حتى القانون هيطلعها براءه عشان دفاع عن النفس


موضوع هام للمناقشه  1324314631862
موضوع هام للمناقشه  1324314631341 موضوع هام للمناقشه  36_3_14

alt
I Love You

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz

تاكدى انها هتنسجن مش هتطلع برا يا جماعة دى مراته يا جماعة
الكلام دى لو واحدة اعدتى عليها واحد تدافع عن نفسها والقانون ينصفها لانه كان هيغتصبها

انما هنا الموقف يختلف دى مراته تقتله عشان ضربها وتقوليلى القانون هيصفها
دى احتمال يعدموها




موضوع هام للمناقشه  31385568
موضوع هام للمناقشه  128874263111

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
ههههه شر البليه ما يضحك
طبعا اكيد مش هتردهوله الا الزوجه تضرب الا
يبقا يومها خلص دا الواحد يدفن نفسه بالحيا
حتى كمان عاوزه المساواه فى مد الايد والضرب والبوكس
وبعدين يامنى لو هى ضربت زوجها بكده
هتزيد المشاكل والخلفات وهتكبر الموضوع
بينهم لازم هى تتحمل وتصبر لانها عنوان الصبر
وان لا تريد الضرب بالضرب بكده هتخسر اشياء كثيره

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
طيب خلاص انا هسكت خالص احسن


موضوع هام للمناقشه  1324314631862
موضوع هام للمناقشه  1324314631341 موضوع هام للمناقشه  36_3_14

alt
I Love You

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
لا ما تسكتي يا منى

شو يعني اخدوكي بالصوت وسكتي وبطلتي تناقشي

ينضرب وستين ينضرب

بس اوعو باسل يشوف الكلام هههههههههههههههه


انا طبعا بقول لو دفاعا عن النفس تدافع عن نفسها وصدقوني انا شفت بعيني ناس اتعصبو جامد على بعض
وما كانو بوعيهم
قامت مراته حملت السكينة وراحت تجري عليه
لولا ان ربنا ستر
وخرج من عندها

يعني ساعة العصبية والنرفزة والضرب ما حدا بيقدر يتوقع شو بيطلع من المرأة لو اهينت
بتبقى شرسة صعب تتحكم في انفعالاتها خصوصا لو كان هناك تراكمات للغل اللي هي فيه
زي الضرب المتكرر من زوجها او الاهانة بالكلام حتى بتولد مشاكل لا حصر لها

عادي توقعو اي شي من المرأة لما بتبقى مجروحة وما بتبينش على راي اليسا
ههههه


موضوعك حلو

كتبت كتير
وايديا وجعوووووني



descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
لا انا بقي رايي المفروض المراء مهما حصل مترفع ايدها علي جوزها لان دا بيققل من كرمتها ومن احترامها قدامه لكن لو صبرت فعلا وهو مدايق هو هيهدا وهيصلحها وشيلها فوق راسه كمان

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
ههههههههههههه هى وصلت للسكاكين ياهمس

لا اله لا الله مش عارف اقول ايه هى الدنيا حصل فيها ايه هل اختل توازن العلماء
فى حديث بيقول قل صلى الله عليه وسلم حيث قال لو امرت المراءه لتسجد لغير الله لامرت المراءه ان تسجد لزوجها
صدق رسول الله صل الله عليه وسلم فيما معناه والله اعلم
اذا وصلت الحد بين الزوج وزوجته انعدمت طعم العيشه انصحهم بالانفصال لا هى حيوانه عشان تضرب زوجها
ولا هى غيرعقلانيه عشان ترد على زوجها بالضرب
واذا حدث بالافضل ان تصبر عليه مره واخرى وثالثه واخيرا مع الاعتماد على النصح والتنبه
واذا حصل الثالثه فالافضل الانفصال لاكن تيجى تقوليلى الست ترد لزوجها الضرب وعاوزه تقتله بالسكينه
احنا كده بنكبر المشكله مش بنصغرها وبعدين احنا كده بنتاخر مش بنتقدم
وكل هذا ضعف ايمان ولو حسبنا انفسنا مش هنكو فى الموقف ده
وبعدين المشكله مش مشكله زوج وزجته بل انها مشكله امه كامله

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
يا عم فارس من ساعة اما قانون المراءة = الرجل نزل وكل حاجة مش نافعة

ست مين الى تساوى الرجل

الرجل رجل لو شائت به الاقدار يعنى مينفعش ينضرب لو كانت الست فى حاله ضيق دى رجل مهما كان

قال ينضرب قال بعدها يحلق شنبه ويغير اسمه فى البطاقة ويعد يغسل الاطباق ويروق البيت

والست تروح الشغل وتدى المصروف لجوزها كل اول الشهر صح

وبدل اما يفسحها تفسحه هى

هههههههههههههههه

الرجل no = no المراءة


descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
انا بقول دفاعا عن النفس

يعني لو قرب يقتلها تدافع عن نفسها

مش هي اللي تتهجم عليه وتضربه

لو وصل الامر لحد الموت

غير هيك لأ

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
انا هروح اوفق بينهم انا مش شايف حل غير كدا


موضوع هام للمناقشه  31385568
موضوع هام للمناقشه  128874263111

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
هههههههههههههههه المفروض ياسينا بس ياهمس هي لو كانت كويسه من الاول عمر الامر مايوصل للسكينه ولا ايه

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
ياجماعه انا كلامى زى كلام همس
وهو ده الصححححححححح

اكيد مش هتضربه غير لما الامر يزيد عن حده

يعنى يكون بيقتل فيها وهى ساكته مثلا
متقولو حاجه تتعقل



موضوع هام للمناقشه  1324314631862
موضوع هام للمناقشه  1324314631341 موضوع هام للمناقشه  36_3_14

alt
I Love You

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
هي لو كانت كويسه من الاول عمر الامر مايوصل للسكينه ولا ايه

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
المفروض تقفي مع الستات يا مودة هههههههههه

ليه بتلقي اللوم على الست
مش يمكن يكون هو اللي غلطان وعنده عادات وحشة زي التدخين مثلا او الشرب او يمكن بيشم صوابع رجليه

او او او وبيفش خلقه فيها
مش يمكن تكون صبرت كتير
واستحملت كتير
واستنجدت باهلها وجيرانها كتير
وعند الضربة القاتلة ما نعطيها حق الدفاع عن النفس

يمكن تكون مظلومة

انا عارفة ان اغلب الستات ظالمين ههههههه
بس بقول احيااااااانا مظلوماااااات


descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
برده لو كانت كويسه مش هتتجوز واحد بيشرب وا وا وا ههههههههههه ولا ايه ؟

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
بما ان الموضوع حصل وخلاص

وبما اننا هنتجاوز راى الدين الى بيقول الرجال قومون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض


تعالو نتناقش بهدوء
اولا الراجل الى بجد عمرو مايضرب مراته
لان الست ضعيفه والرسول عليه الصلاه والسلام قال رفقا بالقوارير
فبالتالى
لو عندنا التزام حتى بالاخلاق فى التعاملات
هنرتاح جدا

وبما ان الموضوع حصل وخلاص اعتقد
الست طالما اتجرءت على زوجها
هو مش هينسى
دا باعتبار انوراجل فبالتالى
الحل موجود فى القران
فى الايه 229 سوره البقره بتقول
فأمساك بمعروف اوتسريح بأحسان
دى مجرد وجهة نظر وطبعا قبل منعمل كل دا
نصلى صلاه استخاره
واتمنى يكون الموضوع متجدد ديما
ونطرح افكار للنقاش بأستمرار
وثبتو الموضوع دا




تـمر ] اللحظـة بغيابك ..
                          عشر سـاعات ..
   
وعشر سآعات e]بحضورك ]
                                       .. مثل لحظـة ..



 اللــــهَم "
   إنَك تَـرِآه , وآنآ لآ آرَآه ..
   
        فـ إنِ رأيتَـه فرِحاً / فـ أتممِ عليَه فرحتِه
   

وإنِ رأيتـهُ مهوُماً / فـ فرِج هممممهِ



”~
تدريّ متىَ آ̷̷حس أنهإ
 ضّإقت بيا
   
               يوُم آدري ٱنَ آلدنييآ ضآيقققه بيگ . .
   وُ مَ ب يديّ حيله

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
انا اتجوز وهضرب مراتى اما اشوف هتعمل اية وهقولكم



موضوع هام للمناقشه  31385568
موضوع هام للمناقشه  128874263111

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
هههههههههههههههههه يخرب مطنكو ضحكتونى

والله العظيم ياهمس انتى اللى فهمانى .. حبيبتى والله

موده : هى يعنى هتبقى عارفه انه وحش وتتجوزه
ما اكيد متعرفش
وسعات بيبقى كويس ويقلب يختى
اصل الرجاله دول قلابين اسالينى انا

سينا : ههههههه لو مت احنا ملناش ذنب

مصطفى : يعنى مثلا جوزها هيجى يموتها من الضرب وهى تقوله معلش يا حبيبى سيبنى 5 دقايق اصلى استخاره واشوف هعمل ايه

المفروض تناوله باللى ف ايدها ع طوووووول
ابقو اسالو محامى ولا قاضى شوفو هيقولكم ايه


موضوع هام للمناقشه  1324314631862
موضوع هام للمناقشه  1324314631341 موضوع هام للمناقشه  36_3_14

alt
I Love You

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
ايه يا ولاد مالكو ايه الدوشة دى

تسمحولى اتكلم؟

حاضر حاضر حتكلم اهو .. كفايا محايلة علية علشان اتكلم انا خلاص بكل تواضع حتكلم

بصوا يا غاليين .. مع احترامى لكل الاراء .. لكن المثل بيقول ايه .. اللى على البر عواااااام

بمعنى انه اللى لسة لم يخوض التجربة رائع فى الكلام النظرى اما الحكم السديد لن يكون الا بعد التجربة ومعايشة الواقع

طبعا البيوت كلها لا تخلوا من المشاكل بكل درجاتها فهناك عصية ومشاكل مقبولة ومقدرو عليها ويمكن للزوجة

امتصاصها بسهولة حتى لو وصلت للضرب .. تمام .. وهناك درجات اعلى من المشاكلوالعصبية

التى قد تصل الى الضرب المبرح والأذى .. فهل من المعقول ان يطلب من المرءة

ان تخضع للأذى دون اى دفاع عن نفسها ؟ طبعا مستحيل يطلب منها اى عااقل ان تخضع فى مثل هذا الموقف

ده الحيوان الاليف ان آذيته فله اساليبه الذى يدافع بها عن نفسه والطفل ايضا له طريقته فى الدفاع عن نفسه

فرد الأذى عن النفس هى طبيعية فى المخلوقات كلها ولا تنسوا ان لكل فعل رد فعل مساوى له فى القوة

وان كنت ارى ان ا لرجل الذى يصل به الحال الى الضرب والأذى فرجولته منقوصة بلا شك ومثل هذا

لا ينطبق عليه ما قاله فارس وسينا ومصطفى فاحدهم تحدث عن الرجولة والشنب

والاخر عن انهم قوامون والثالث جاب من الاخر وقال يطلقوا

اما مودة فهى بتتكلم بمثالية رائعة لكن الواقع غير يا بنيتى الحبيبة

فالرجل لا تكتمل رجولته الا باكتمال عقله وتحلى شخصيته بالحكمة

والاتزان ولا يستحق القوامة الا من عرف مسؤلياته جيدا وان

يحسن معاملة اهل بيته وعلى كل امرءة ان تقدم الود لزوجها وعلى

الزوج ان يكون بها رحيما فان شاركا بعضهما البعض فى اقامة ما امرهم الله به

من مودة ورحمة يجدوا الحب والتفاهم ولا نحتاج لسكينة ولا لساطور

واما عن رأى همسة ومنى فجانبهم الصواب الى حد كبير لانهم تحدثوا بواقعية وان كانت قاسية

اعتذر عن الاطالة لكن بجد انتم رائعين وضحكتونى من قلبى

كل الحب لكم جميعا

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
اولا مش قصدى انها تضرب وتسكت
ولا انتى يابنتى بتفسرى الكلام على مزاجك

انا بقول

الحلول الى بعد الضرب بما ان الضرب حصل


وطالما يطلقو مزعله صفا خلاص
ينفصلو ههههههههههههههههها


كل الحكايه اننا لازم نحكم عقلنا ومحدش يقدر يحل المشكله الا الى
جواها

وعلى فكره الراجل الى يضرب مراته شخصيته ضعيفه وخواف

جدا

الا اذا كانت من النوع الى انتو عارفينو
هههههههههههههههههههههههههههههه


فائق احتراماتى

ومنوره ياماما




تـمر ] اللحظـة بغيابك ..
                          عشر سـاعات ..
   
وعشر سآعات e]بحضورك ]
                                       .. مثل لحظـة ..



 اللــــهَم "
   إنَك تَـرِآه , وآنآ لآ آرَآه ..
   
        فـ إنِ رأيتَـه فرِحاً / فـ أتممِ عليَه فرحتِه
   

وإنِ رأيتـهُ مهوُماً / فـ فرِج هممممهِ



”~
تدريّ متىَ آ̷̷حس أنهإ
 ضّإقت بيا
   
               يوُم آدري ٱنَ آلدنييآ ضآيقققه بيگ . .
   وُ مَ ب يديّ حيله

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
حضرتك ماما صفا زي ما معلمواتي وصلتني بس انا في غايه السعاده ان انا مع حضرتك بجد ونورانا ياغلي ماما في الدنيا وفعلا رايك هو الصواب لانك بجد افدينا كلنا



من مودة ورحمة يجدوا الحب والتفاهم ولا نحتاج لسكينة ولا لساطور

ايه دا انا واختي هنمنع السكينه والساطور ايحنا دخلانا العالميه هههههههههههههههههههه

لان اختي الكبيره اسمها رحمه زي ماقلت وانا موده نبقي موده ورحمه ههههههههههههه

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
يا فاهماني يا منى هههههه


منورة يا احلا مميتو بالعالم

ردك عجبني ومستوفي العناصر كلها



مصطفى

بتقول ثبتو الموضوع ولا كأن المنتدى يخصك ولا يعني عشان مدير بتدي اوامر وخلاص

طب منا مديرة برضو

يلا يا بتوع الاشراف العام

ثبتو

احنا المديرين عندنا شغل تاني ههههههه



descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
صفا الروح كتب:
ايه يا ولاد مالكو ايه الدوشة دى

تسمحولى اتكلم؟

حاضر حاضر حتكلم اهو .. كفايا محايلة علية علشان اتكلم انا خلاص بكل تواضع حتكلم

بصوا يا غاليين .. مع احترامى لكل الاراء .. لكن المثل بيقول ايه .. اللى على البر عواااااام

بمعنى انه اللى لسة لم يخوض التجربة رائع فى الكلام النظرى اما الحكم السديد لن يكون الا بعد التجربة ومعايشة الواقع

طبعا البيوت كلها لا تخلوا من المشاكل بكل درجاتها فهناك عصية ومشاكل مقبولة ومقدرو عليها ويمكن للزوجة

امتصاصها بسهولة حتى لو وصلت للضرب .. تمام .. وهناك درجات اعلى من المشاكلوالعصبية

التى قد تصل الى الضرب المبرح والأذى .. فهل من المعقول ان يطلب من المرءة

ان تخضع للأذى دون اى دفاع عن نفسها ؟ طبعا مستحيل يطلب منها اى عااقل ان تخضع فى مثل هذا الموقف

ده الحيوان الاليف ان آذيته فله اساليبه الذى يدافع بها عن نفسه والطفل ايضا له طريقته فى الدفاع عن نفسه

فرد الأذى عن النفس هى طبيعية فى المخلوقات كلها ولا تنسوا ان لكل فعل رد فعل مساوى له فى القوة

وان كنت ارى ان ا لرجل الذى يصل به الحال الى الضرب والأذى فرجولته منقوصة بلا شك ومثل هذا

لا ينطبق عليه ما قاله فارس وسينا ومصطفى فاحدهم تحدث عن الرجولة والشنب

والاخر عن انهم قوامون والثالث جاب من الاخر وقال يطلقوا

اما مودة فهى بتتكلم بمثالية رائعة لكن الواقع غير يا بنيتى الحبيبة

فالرجل لا تكتمل رجولته الا باكتمال عقله وتحلى شخصيته بالحكمة

والاتزان ولا يستحق القوامة الا من عرف مسؤلياته جيدا وان

يحسن معاملة اهل بيته وعلى كل امرءة ان تقدم الود لزوجها وعلى

الزوج ان يكون بها رحيما فان شاركا بعضهما البعض فى اقامة ما امرهم الله به

من مودة ورحمة يجدوا الحب والتفاهم ولا نحتاج لسكينة ولا لساطور

واما عن رأى همسة ومنى فجانبهم الصواب الى حد كبير لانهم تحدثوا بواقعية وان كانت قاسية

اعتذر عن الاطالة لكن بجد انتم رائعين وضحكتونى من قلبى

كل الحب لكم جميعا



اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

منوره ياامى الحبيبه فى المنتدا ويارب تكونى معانا على طول

ثانيا فى ايه بتقول
قال تعالى : " واللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُم ْفَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا "
امى الحبيبه لفظ الضرب فى القران ولم يرد ان لها الحق فى ضرب زوجها

والسنه النبويه فيها الكثير من الاحاديث التى تحس المراءه على طاعه زوجها

ولم نقف على حديث واحد يحث المراءه على ضرب زوجها

امى الحبيبه إذا قيل لماذا يكون حق التأديب حكراً على الرجال دون النساء ؟ فإن الجواب على هذا يكون بأننا اتفقنا أن

الرجل هو القوام على المرأة و أن المرأة تعيش تحت كنفه و في رعايته فلهذا يكون هو الرئيس و المدير
العام

لشؤون البيت و أي خطأ يرتكبه أفراد البيت فيجب عليه هو القيام بمهمة التأديب و أما إذا جعلنا كلاً من المرأة


والرجل رئيسين لمؤسسة واحدة فلا يجتمع ولن تؤدي هذه المؤسسة التي تصنع للمجتمع أفراده مهمتها

العظيمة الموكولة إليها

وقد أعطى الإسلام المرأة عدة وسائل لعلاج انحرافات الرجل منها النصح و الإرشاد كما يجوز لها الهجر في

المضجع في بعض الحالات مع ابتعاد المرأة عن وسيلة الضرب لأنها لو ضربت الرجل فسوف يتحول إلى

وحش كاسر و يحطمها ولكن يجوز لها أن تطلب من وليها أو القاضي أن يضرب زوجها إذا أساء إليها
وشكرا

منوره ياماما صفا ويارب ما أكون ازعجتك




عدل سابقا من قبل فارس الاحلام في الأحد نوفمبر 27, 2011 10:10 pm عدل 2 مرات

descriptionموضوع هام للمناقشه  Emptyرد: موضوع هام للمناقشه

more_horiz
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا السلام يا اصحابى

هذة رساله الى كل من سمع الى تلك الموضوع العظيم وتحديد تلك الرساله الى اختى الكبيرة صفا الروح رد عليها
اولا قد يكون كلامى احتراما الى كل الاراء مع اختلافها فـ اختلاف الراى لا يفسد للود قضية
تعملت منذ ضغرى عندما يوجد انسان كبير العقل اكبر معه حتى كلماتى تتناسق معه وهذا الانسان او الانسانه هى اليوم صفا الروح الذى طال انتظارها تاتى برد انا اول من اعجب بتلك الرد فى هذا الموضوع تعددت الاراء وموضوع اليوم يتكلم عن نقطة هامة وليس كل النقاط فلا داعى لتكبير تلك الموضوع صفا الروح اختصار كلامى قد يكون ان المراءة لا تمد يدها على زوجها فى اى وقت مهما كان فهو الرجل يعنى فى اختصار لو واحدة ضربت واحد او ججوزها تاكدى تمام بعدها لا يكون الرجل رجل نهائى
واحدة ضربت جوزها اين الرجوله بعد كدا هى الى هتطلب منه الطلاق بعد كدا عاوز اقول اذا الوحدة محسيتش برجوله الرجل تكره تماما
اما من جهه القانون الذى فى بعض الاوقات قد يكون فى صالح المجرم وقد يكون ضد الانسان الطيب او الصحيح
اى قانون ينصف واحدة لما يلقيها موتت جوزها هل تقول بعدها انه كان يعتدى عليها صحيح يوجد بيننا رحمة وموده كل شىء جميل ولكن القانون لا يعرف هذا لا يعرف غير الدليل والموقف الذى يوجد عليه القضية
والقضية اليوم تقول ان المراءة قتلت زوجها لانه كان يضربها وقالت دفاع عن النفس فالقانون لا يكون فى صفها نهائى

ولكن حكمنا احنا كـ مسليمين طيبين يوجد فينا قلب وهو حق المراءة ان تقتله فى هذا الموقف ولا كل الاسف الشديد
القانون اعمى عن هذا لا يعرف غير دليل فهذا لا يكون فى حق الزوجة
كلماتى لا تدعو الى ان اقف فى طريق وحق الزوجة ولكن انا معاها ولكن القانون لا يكون فى صفنا

لدى سئوالين
السئوال الاول

ما موقف القانون عندنا تتدخل المباحث تلقى امراءة قتلت زوجها وتقول حاول الاعتداد عليها؟؟؟

تحياتى لكم اعضاء حبيبتى مين
تقبلو ودى واحترامى اليكم

سينا

صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى