حبيبتى مين
ا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي طرابيزة انت تحبهــا., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..]خد بالك القعدة بمشاريب ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل عندناعلشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس هنا وسجل ولازم تشارك.كمـان.هينزلك خصم عالمشاريب لما تشارك معـانا
فريق الاداره
magic.......ابو تريكه
اضـغـط [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]هـنـا[/URL] لـدخـول فـى [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]عـالـم غـريـب[/URL]اضغط هنا لدخول فى عالم غريب

حبيبتى مين
ا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي طرابيزة انت تحبهــا., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..]خد بالك القعدة بمشاريب ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل عندناعلشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس هنا وسجل ولازم تشارك.كمـان.هينزلك خصم عالمشاريب لما تشارك معـانا
فريق الاداره
magic.......ابو تريكه
اضـغـط [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]هـنـا[/URL] لـدخـول فـى [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]عـالـم غـريـب[/URL]اضغط هنا لدخول فى عالم غريب

حبيبتى مين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

دخول

description. أريـد زوجـة لا تعـرف النــت !!!! ... Empty. أريـد زوجـة لا تعـرف النــت !!!! ...

more_horiz

أريد زوجه لاتعرف النت!!!!
الســلام عليكم ورحمة الله وبركـــاته

يــــرسم الكثيــر من الشباب صور معينــه لفتـــاه المستقبل فبعد ان كان يريدها جميلة وشعرها طويل وذات عيون واسعتين وذات مظهــر بشكل عــام جـــذاب ... اضيف اليها مـــؤخرا بعض الصفــات مثل ان تكــون مـــوظفــة تعينــه وتســاعده على تحمــل تكـــاليف الحيــــاة و اخـــر هــذه الشــــروط لـــدى بعض الشباب هـــو انه يــريـــد فـتـــاه لا تــــدخل الأنتــرنت !!!

لــمــــــــــاذا ... مــــأ الأسبــــاب ... مـــــــا الـــدوافـــع ..؟؟؟

هــــــذا شــــاب عقـــد قــــرانه علــى فتــاه ومـــع الـــوقت تعــرف عليهـــا اكثــــر واكثــر وقـبــل ان يـــدخل بهـــا سألهــــا ذات يـــوم عن الأنترنت وهـــل هي من رواده أم لا ...قالت له نعم انا احب الأنترنت واستمتع بة عندما ادخله ..عنــــدهـــا تغيـــرت مــــلامـــح الشـــاب وكشـــر عن انيـــابه وانهى عـــلاقته مع الفتاة مــتـــذرعــا ذلــك بأنـــه لا يثـــق بــأي فـتـــاه تـــدخل الأنترنت .

شــــاب اخــــر قـــال لـــوالـــدته واختـــة ابحثـــو لي عن بنت الحـــلال وقـــال لأخته ..اريــــد فتـــاة لا تعرف عن الأنترنت إلا اسمــــه فــقــط .."قـــالــت" له اختـــة ولــمــــاذا يـــا أخــي .."قـــال" لـها اسألينــي انـــا عن فتيات الأنترنت فـــأنــا اعــــرف منكي بـهــن .

واخـــر ايضـــا أتـــم زواجـــة وبعـــد مــرور اشهـــر قـــالت لــه زوجتـــه اريــد منك ان تحضـــر لي جهـــاز كمبيوتـــر حتى ادخل على الأنترنت واتعرف على الــعــالــم .."قـــال" لهـا هل كنتي تــدخلين الأنترنت قبــل زواجـــنــا "قــالــت" نعم لمـــاذا ..قــال" لـــو كنت اعرف ذلك لـمــا تــزوجت بــكِ.

مـــا سبــق لــم تكــن قـصـص خيـــالـيــــه ولـــم تكــن قـصـص من نسيــج افكـــاري بـــل هـــي حـقـيـقة لشبـــاب رسمــــوا فـــي مخيلتهــم صـــور معينـــه لــلفـتيــات الــلـواتي يــدخــلن الأنترنت
.. ولــــكـــــن ...

*هـــــل كـــــــل الفتيـــــــات يبحــثن عمــــا يغضــب الله عزوجل في الأنترنت ؟؟ ..

*هـــــل كـــــل الفتيـــات همــهــم الأول تكــوين عـــلاقــات غيـــر شـــرعيــه وتبـــادل الغـــراميــات مع الشبــاب من خــلال الأنترنت؟؟..

*هـــــل كــــل الفتيـــات يبحثـــن عن السلبيـــات ويتـــركن الأيجـــابيــات فــي الأنترنت؟؟..
*وهــــل .. وهـــــل .. وهـــل ...

ليس هنا مدافع الفتيات لــكن مـــــــا أعــــــــرفه ان اصـــــــابع الــيــدين ليســـو مـــثـــل بعـــض فـبالتــالــي حتى الفتيـــات انفسهـــم ليسو مثـــل بعض ...

وأنا أرى أن الإنترنت وسيلة للخير والشر ,لمن أراد الشر وللأسف أن نتعامل بهذه النعمة التي أنعم الله علينا بها وسيلة للشر والسؤال هو ماذا تستفيد البنت من الدخول على مواقع الشر أو إستعمال النت بما يغضب الله ؟

فالجواب أخواتي هو بعد هذه الفتاة عن الله سبحانه وتعالى هذا أهم الأسباب , لو أنها قريبة من الله لم تفعل ذلك وبالعكس تضع مخافة الله أمام أعينها
ولكن بالنسبة للشاب الذي لا يريد الزواج من فتاة كانت لها علاقة بالنت لأنه أيضا كان لا يستعمل النت بشئ مفيد , لو كان قد استخدمه بالمفيد لقال أيضا هي كانت تستخدمه بما هو مفيد .

كلنا نعرف ان الانترنت سلاح ذو حدين مثله مثل اي تطور علمي تكنولوجي في زمننا هذا وان كانت طبعاً مخاطره اكثر بكثير من اي تكنولوجيا اخرى، لكن احب ان اشير الى نقطة هامة جداً وهي :
ان استخدام الانترنت يعود الى الشخص نفسه، فأنا اراه اختبار حقيقي للإنسان بعيداً عن رقابة الاهل ( الام ، الاب ..... او اي إنسان آخر ) فمن اراد الخير وجده ومن بحث عن الشر ايضاً سوف يجده !!
مـــا رأيـــكـــم انتــم أخواتـــي واخوانى؟؟؟

description. أريـد زوجـة لا تعـرف النــت !!!! ... Emptyرد: . أريـد زوجـة لا تعـرف النــت !!!! ...

more_horiz
ان استخدام الانترنت يعود الى الشخص نفسه، فأنا اراه اختبار حقيقي للإنسان بعيداً عن رقابة الاهل ( الام ، الاب ..... او اي إنسان آخر ) فمن اراد الخير وجده ومن بحث عن الشر ايضاً سوف يجده !!

جامد جامد اوى يامان
سلم ايديك موضوع جامد اخر حاجه

description. أريـد زوجـة لا تعـرف النــت !!!! ... Emptyرد: . أريـد زوجـة لا تعـرف النــت !!!! ...

more_horiz
منور يامان

فين بقيه الناس الموضوع
دا مهم اوى ياجماعه

more_horiz

والله النت مش حاجة مضرة بالشكل ال الناس راسماه في زهنها

النت كمثل البقال

بتروح عند البقال وتطلب ال انت عايزة

مش اكتر

وكل واحد وحسب البيئة والمعدة

شكرااا يامان

more_horiz
شكرا ليك يامان فعلا عندك حق

مافيش بربع كرملايه

more_horiz

ههههههههه

انت تأمر يا احمد

وخد واحدة كمان من عندي زيادة

هههههههههه

more_horiz
شكرا ياأحمد الموضوع جميل جدا وياريت كل واحد يئول رأيه بجد
الانترنت فعلا سلاح ذو حدين وعلى فكرة انا كنت فاكرة فعلا ان ممكن تكون فيه مواقع مش كويسة ممكن تظهر وتفرض نفسها زى ماكانوا بيقولولى لكن الحمدلله مش حصل وكمان انا عن نفسى بستفيد منه جدا
واللى بيريد المعصية أكيد هيدور عليها سواء عالنت أو غيره
وربنا يحفظنا جميعا من كل سوء ويجعلنا من من لهم لمسة جميلة فى هذة الدنيا
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد