حبيبتى مين
ا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي طرابيزة انت تحبهــا., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..]خد بالك القعدة بمشاريب ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل عندناعلشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس هنا وسجل ولازم تشارك.كمـان.هينزلك خصم عالمشاريب لما تشارك معـانا
فريق الاداره
magic.......ابو تريكه
اضـغـط [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]هـنـا[/URL] لـدخـول فـى [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]عـالـم غـريـب[/URL]اضغط هنا لدخول فى عالم غريب

حبيبتى مين
ا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي طرابيزة انت تحبهــا., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..]خد بالك القعدة بمشاريب ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل عندناعلشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس هنا وسجل ولازم تشارك.كمـان.هينزلك خصم عالمشاريب لما تشارك معـانا
فريق الاداره
magic.......ابو تريكه
اضـغـط [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]هـنـا[/URL] لـدخـول فـى [URL="http://vvv3vvv.blogspot.com/"]عـالـم غـريـب[/URL]اضغط هنا لدخول فى عالم غريب

حبيبتى مين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

دخول

descriptionعااااجل (اعترف بتعمل اية عالنت) Emptyعااااجل (اعترف بتعمل اية عالنت)

more_horiz
الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده، أما بعد..
* يقال في أمثال العرب: ((حبك الشيء يعمي ويصم)) والمعنى أن الإنسان إذا أحب شيئاً وأفرط في حبه غفل عن عيوبه ومضاره، فلم ير به عيباً، ولم يجد فيه حرجاً أو بأساً، وإن كان فيه كل العيب وكل البأس والحرج، كــــما قيل:
أحــب لحبهــا الســـــودان حتـى *** أحــــب لحبهــــا ســود الكـــلاب
وحديث الساعة اليوم بين الشباب والفتيات هو الإنترنت والغرام به، والولع بارتياد مواقعه، والإبحار في جنباته، والجلوس في صحبته الساعات الطوال دون كلل أو ملل.
• إننا لا نتكلم عن الفئات الراشدة التي تستخدم الإنترنت في مصالحها الشخصية المباحة، أو في مصالح أمتها، أو في مجالات الخير المتعددة، كالأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، والدعوة إلى الإسلام والرد على أعدائه، ونشر العلم النافع والأخلاق الحسنة، فهؤلاء استفادوا من تلك الشبكة العنكبوتية ووظفوها فيما ينبغي من المصالح والأمور النافعة.
• إننا نتكلم عن ملايين الشباب والمراهقين، الذين فتنوا بالإنترنت وولعوا بها ولعاً شديداً، حتى صرفتهم عن معالي الأمور، ووجهتهم إلى الفساد والشرور المتنوعة.
ما الذي يستفيده هؤلاء من الإنترنت؟
هل يستفيدون منها في الدعوة إلى الله؟
هل يستفيدون منها في معرفة مخططات أعداء الإسلام ومؤامراتهم الدنيئة لضرب الإسلام والمسلمين؟
هل يستفيدون منها في معرفة العلوم الشرعية النافعة عن طريق المواقع الإسلامية؟
هل يستفيدون منها في معرفة العلوم الكونية والتكنولوجية والأخذ بأسباب التقدم والرقي؟
هل يستفيدون منها في البحوث الجامعية المعتمدة على الإحصائيات والدراسات المتخصصة ؟
هل يستفيدون منها في إعادة أمجاد الأمة ونشر ماضيها التليد، والرد على الشبهات التي تثار حول الإسلام؟
إن مجالات الاستفادة من الإنترنت كثيرة، غير أن معظم الشباب لا يهتمون بتلك القضايا، ولا تعنيهم تلك الأمور.
إنهم يستخدمون الإنترنت في مشاهدة الصور العارية، والمشاهد الفاضحة، والبحث عن المواقع الإباحية، التي تجعل الشاب أسيراً لغريزته البهيمية، ضعيفاً أمام شهوته الحيوانية، فتحرمه من أي عمل نافع مثمر، وتحصره في دائرة ضيقة، هي دائرة الغرائز والشهوات، حتى تقضي عليه كلياً.
• وقد يستخدم هؤلاء الإنترنت في إقامة العلاقات المشبوهة عبر مواقع المحادثة أو ما يسمى بغرف الدردشة.
وهكذا تضيع الأوقات النفيسة التي كان يمكن استغلالها في طلب المعالي، بين مشاهدة صورة عارية، أو إقامة علاقة قذرة بين شاب وفتاة ضائعين!!
إن للصور الخليعة ـ كما يقول الدكتور سليمان الخضري ـ مخاطر نفسية وصحية على المراهيقين والشباب، لأن تلك الصور تنطبع في ذهن المراهق وذاكرته حتى يألفها، وتصبح لديه شيئاً عادياً.
والخطورة تظهر عندما يتذكر هذا المراهق تلك الصور والمشاهد التي طالعها عبر الإنترنت، ويريد أن يشبع رغبته الجنسية بأي صورة، فلا يجد أمامه إلا سبيل الانحراف، فيسقط عن طريق الممارسة الخاطئة، أو ممارسة العادة السرية، التي يؤدي إدمانها إلى

ااااااااا كمل انت با اسمع ردودكم ربنا يكملها معانا بالستر امين يارب

descriptionعااااجل (اعترف بتعمل اية عالنت) Emptyرد: عااااجل (اعترف بتعمل اية عالنت)

more_horiz
موضوعك جميل وجرئ

انا عن نفسى بخاف انزل حاجه شكل دى

بس بجد رائع
ولازم نصارح نفسنا

descriptionعااااجل (اعترف بتعمل اية عالنت) Emptyرد: عااااجل (اعترف بتعمل اية عالنت)

more_horiz
والله الي انا شايفه ان الموضوع جرئ اوي بس النت مجالاته واسعه و بتحدي حد عنده نت و مش بيشوف الحجات دي انا عن نفسي بعمل صح و بعمل غلط

ولو اتكلمنا في موضوع العاده السريه دي اسمها اشباع رغبه او اشباع شهوه و دي عاده و انتي الي بتقولي عاده يعني حاجه بي الفطره كده و اتعودنا عليها و مش عاوز حد يجي يعمل شريف و يقول انه مش كده بس محدش عارف بيعمل كده امتي عشان سريه

شكرا علي الموضوع الجرئ و انا اتكلمت بصراحه و كنت صريح

more_horiz
تسلم ايدك موضوع رائع

يستحق التثبيت

بس كل اللى اقدر اقوله اننا مش ملائكه لازم نجرب الكويس واللى مش كويس

more_horiz
rhhryh

more_horiz
حتي فوقش معايا في الكلام الي قلته كله لازم يعرف كده يا جماعه عشان لينا ضمير منكدبش و منعملش فيها اشراف اي نعم انا بصلي و بعرف ربنا بس بغلط
و لو قلت غير كده ابقي كداب و منافق

more_horiz
هاااااااام للمناقشه

more_horiz
اه صح احنا مش ملايكة
كل واحد فيا ممكن يخلط ممكن يكون الشيطان ضحك علية
بس الاهم انك تتوب عن ما فعلت من عادة سيئة على النت
وربنا غفورا رحيم
تسلم ايدك يا سمسمة على الموضوع الجامد دة

more_horiz

انا راى من راى جاجاو بجد كلام جميل معاك فى الراى

موضوع جميل وجرى

more_horiz
بصى اللى اقدر اقوله انى مش الكل بيستخدم النت استخدام خاطئ
فى منهم اللى بيستخدموا الانترنت استخدام سليم
مثلا انه يساعدهم فى دراستهم
ونشر الاسلام
وفى منهم زى ما قولتى بيستخدموه لمشاهده الصور العاريه
بصى الدنيا كده فيها الوحش والحلو
فيها اللى بيفسد وبيصلح
فيها العاقل اللى بيعرف يسيطر على نفسه فى كل اشياء او بعضها
وفيها المجنون الذى لا يسطر على نفسه حتى
وشكرااااااااا
موضوع رائع

more_horiz
موضوع جميل جدا
وانا مع راى جاجوار وقؤش وورده
بس فى حاجه عن الغزائز البهيميه ...وكمان ان جاجوار قال انها حاجه كده بالفطره يعنى
انا اسف
طبعا لا
العاده السرية مش بالفطره ابدا
دى لانك فى سن المراهقه بتظهر بعض التغيرات الجسديه على المراهق
ومع وجود الانترنت والمواقع المختلفه سواء منتديات او غيرها
البدايه بانك انت او انتى بتشوف صوره مثلا بتقول شاهد مالم تشاهده من قبل
او واحد يقولك شوفت الموقع ده
جاااااااااامد
وكده البدايه وتدخل فى عالم الشهوه والممارسه والعاده السريه
وانا بقر ان فى الغالب النسبه بين الشباب الممارس للعاده السريه حوالى 95.7 % بتقدير من مجمع البحوث الاسلاميه
وبعدين فى شئ العاده السريه محرمه وادخل على موقع ابن عثيميين او موقع فتاوى الازهر واكتب الفتوى وهيتبعت لك الجواب
العاده السريه محرمة تحريما شريعا لمبدا الضرر الذى تسببه لفاعلاها
والحاله الوحيده التى لا تحرم فيها العادة السريه
هى حالة انك ذاهب للزنا والعياذ بالله
يعنى انت اذا كنت خلاص على وشك وقوع الفاحشه واستعنت بالله وقمت بالعاده السريه فهذا الموقف هو الوحيد الحلال
اما ما دون ذلك حرااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
واسف على الاطاله لكن الموضوع مهم
تحياتى
فــــــــــ الوجود ـــــــارس

more_horiz

الله عليكم اولا مرسيى لاهتمامكم بالموضوع وعجبتونى كلكم ومشاء الله عليكم شباب

المنتدى واعى وعارف هو بيعمل اية عجبنى جدااا صراحة جاجوار ومرسيى للردود

اما بالنسبة لفارس الوجود انت افدتنى جداا مشاء الله عليك طرحت الموضوع من جهه دينية

بحتة وانا متفقة معاك وكلنا بنستفاد من كلامك ويارب كل شباب المنتدى يكون بيقرا الموضوع
privacy_tip صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
power_settings_newقم بتسجيل الدخول للرد